Generalforsamling afholdt for 2021.

17. juni 2021

Den 15. juni har Danske Halmleverandører afholdt generalforsamling hos Brøns Maskinforretning i Skærbæk.

Der var ca. 40 deltagere til mødet, hvilket er færre end normalt. Men tidspunktet i juni er ikke optimalt for generalforsamlinger.

Direktør Dan Hamann fra Brøns bød alle velkommen til Brøns Maskinforretning, hvor der var stillet an med telt til generalforsamlingen og mange maskiner var stillet frem til besigtigelse uden for teltet.

Til generalforsamlingen gennemgik formand Erik Engholm Poulsen beretningen, som indeholdt emner som nye teknikker til anvendelse af halm, hvor foreningen har været i dialog med en række projekter til fremtidig anvendelse af halm. Her er projekter der kan forøge anvendelsen af halm betydeligt.  Herudover gennemgik han en række emner, der har været arbejdet med overfor det politiske system. Her er et væsentligt emne udfasning af affaldsforbrændingsanlæg, hvor politikerne spillede ud med en lukning af affaldsforbrændingsanlæg efter hånden som affaldsmængder til forbrænding ville falde. Her arbejdede Danske Halmleverandører sammen med Fyns Halm og Fynsværket om at skabe opmærksom hed på, at i stedet for lukning, kunne man samforbrænde halm med affald på de relevante værker, i stedet for at lukke god forbrændingskapacitet ned, inden de var udtjent. Der er skrevet til alle værkerne og flere har vendt tilbage, at de vil have muligheden med i deres fremtidige overvejelser.

Et andet stort emne er bæredygtighed af biomasse og herunder halm, som også har været omtalt i dette magasin flere gange.  Det fik også et par ord med på vejen og vigtigst er at reglerne gælder for energianlæggene og ikke for halmleverandører – inden de får kravet beskrevet i en kontrakt. Og at det er utroligt at sådan en lovgivning første er klar få uger inden den skal træde i kraft, når den gælder for kontrakter der indgås for flere år frem i tiden.

Efter beretningen var der en række spørgsmål til formanden og bemærkninger til beretningen, der handlede om alt fra at arbejdet med fugtmåling med spyd gik for langsomt til at kontrakter til Sjællandske værker var meget ensidige.

Der blev valgt to nye medlemmer ind i bestyrelsen under valghandlingerne, hvor formanden blev genvalgt. De to nye medlemmer er Ole Jensen, Knebel og Steen Møller Madsen, Ulfborg. Der var også et ledigt mandat på den fynske plads, men her blev det besluttet at give bestyrelsen mandat til for en en årig periode, at finde en kandidat i samarbejde med foreningen Fyns Halm. Pladsen vil ekstraordinært komme på valg igen i 2022. Se bestyrelseslisten.

Til sidst blev vedtægtsændring vedtaget, således at der i fremtiden lovligt kan indkaldes til virtuel generalforsamling, hvis særlige årsager gør det nødvendigt.

Dagen blev afsluttet med indlæg fra bestyrelsesmedlem Søren Rasmussen, der fortalte om de nye muligheder for anvendelse af halm han ser der er på vej. Søren er bl.a. vi Frandsbjerg Energy engageret i en række forskellige teknologier og projekter, der forventes at skulle anvende halm inden for de næste år. Herefter kom et indlæg fra SEGES om kulstof i jord og hvordan man kan vise balancen for kulstof på bedriften, til de nye bæredygtighedskrav. Det blev efterfulgt af et indlæg om en ny halmbørs, der virker som de børser vi kender med f.eks. korn.

Bestyrelsen takker Brøns Maskinforretning for et forrygende arrangement og utroligt flot opstilling af maskiner til os. Det er tydeligt at maskinhandlerne savner dyrskuer og andre maskinudstillinger.